reklama

Temno v duši školopovinného dieťaťa

Moja obľúbená triedna učiteľka na základnej škole raz vyslovila vetu, ktorá sa mi vryla do pamäti a v istých situáciách si na ňu spomeniem. Neviem či niekoho citovala, alebo sú to priamo jej slová, ale povedala: Intelekt a inteligencia nie je to isté. Sú to dve veľmi odlišné veci a obe sú rovnako dôležité pre váš život. Touto vetou by som charakterizoval dnešné školopovinné deti. Sú omnoho inteligentnejšie ako sme boli v ich veku my, ale akosi strácajú intelekt. Z rozprávania známych, ktorí vychovávajú deti, či v úlohe rodičov, alebo v úlohe učiteľov, mám občas husiu kožu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (33)

Mám pocit, že deti o detstvo už takmer nestoja. Chcú sa ho striasť, pochovať ho. A ak by som bol ja sám dieťaťom, robil by som azda to isté. Robili by sme to tak všetci. Sme totiž deti z doby temna, doby bez internetu, bez mobilnej siete, bez MP3 prehrávačov, ktoré dnes už prehrávajú aj divixy, bez gameboyov (ak nerátam tetris a ruské zbieranie vajíčok) bez ľahko dostupného porna, bez násilných počítačových hier, bez sveta nad ktorým má rodič či učiteľ minimálnu kontrolu. Áno, žili sme z technologického hľadiska v dobe temna, ale skutočné temno zavládlo až dnes. Temno v duši dieťaťa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Dievčatká v Mc Donalde
Niet nad vlastnú skúsenosť. Nechal som sa prehovoriť na hambáča z Bystrického Mc Donalda, tak sme s priateľmi obsadili posledný voľný stôl, vedľa ktorého sa odohrávalo čosi ako detská oslava. Pri stole sedelo päť, asi desaťročných, dievčatiek. Na svoj vek dosť neprirodzene oblečené dievčatká, na ktorých bolo badať čosi ako mejkap, mali veľmi živú debatu:

"Baby mám posledné dve tisky, čo si ešte dáme?"
Dievčatá odpovedali výrazom prejedenia a odmietnutia.
"Tak zavolám taxík a pôjdeme to minúť do Európy" a už dievčatko z kabelky od Gucciho vyťahuje Nokiu z kolekcie L‘Amour a stláča dvojku, ako skrátenú voľbu pre taxík. Zatiaľ sa v kabelkách ďalších dvoch kamarátok rozdrnčia dva ďalšie mobily z iných kolekcií a dievčatká začnú vybavovať dôležité hovory. Pritom už na nich neostáva nič detské. Rozprávajú príliš inteligentne a strojene, bez intelektu a nevinnosti, ktorá deťom prislúcha. Detstvo by nemalo slúžiť mamonu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veci robia človeka
Priznajme si to, od 89-teho sa rozdiely medzi spoločenskými vrstvami neustále zväčšujú. Práve toto sa neuveriteľne odráža aj na deťoch. Čo sme si dakedy mohli závidieť na základnej skole? Tetris bol lacný, mal ho takmer každý a všetci sme boli ochotný požičať ho spolužiakovi, ktorý ho nemal. Medzi hity, ktoré sa ešte nosili do školy boli samolepkové albumy KOUKOU ROUKOU a Parkustky hokejistov, ktoré sme si vymieňali. Toto mohol mať skutočne každý. Takisto rozdiely v oblečení boli mizivé a ani sme ich nevnímali.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pozrite sa na základné školy dnes. Deti sú vybavené najnovšími mobilmi, MP3 prehrávačmi, niektoré dokonca laptopmi. Školopovinné deti si už v tomto veku potrpia na značkové oblečenie. Svet detí dneška je úplne odlišný od detstva, ktoré som prežíval ja či vy. Bežne počúvam od rodičov, že keď kúpia decku MP3 prehrávač o dva dni má jeho spolužiak trikrát drahší prehrávač, len aby sa ukázal pred ním aj pred spolužiakmi. Podobná príhoda sa stala, keď iné dieťa donieslo do školy škrečka a spolužiak v snahe povýšiť sa nad neho doniesol na druhý deň šesť takých škrečkov. Deti jednoducho súťažia a vinu nesú rodičia, ktorí im dajú všetko na čo si zmyslia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Deti sú čoraz vyspelejšie a škola má čoraz menší dosah na správne usmernenie ich inteligencie. Spoločnosť napreduje, ale škola stojí na tom samom mieste, kde stála za našich čias. Až na výnimky, ktoré potvrdzujú pravidlo, väčšinou súkromné školy s pokrokovým vybavením. Dovolím si tvrdiť, že už aj v našej dobe bola škola pre nás zastaraná a pokrokovejších učiteľov zo svojej pôdy vytláčala. A ako sa môže škola, ktorá zaspala dobu už pred pätnástimi rokmi, postarať o čoraz komplikovanejšie deti? Projekt Milénium, ktorý má túto situáciu riešiť, je skôr utopistickou víziou ako realizovaným projektom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Popritom kroky na zlepšenie nie sú vôbec nákladné a vidí ich aj taký laik ako ja:

1- Uniformovať a ešte raz uniformovať!
Priznám sa, k uniformám som mal vždy odmietavý postoj, ale dnes v nich vidím spásu školopovinnej mládeže. Uniformy musia byť zavedené celoplošne na všetkých základných školách. Porovnávať pre a proti nebudem. Web poskytuje dosť informácii na to, aby si človek urobil obraz o správnosti zavedenia uniforiem.  Tu je aj postreh rodiča.

2- Zmena spôsobu výučby
Nie som pedagóg aby som sa k tomuto odborne vyjadril. V zásade ide o to, aby žiaci dospeli k vzdelávaniu sami, bez nátlaku učiteľa a domácich úloh. Ako to dosiahnuť, to je už na pedagógoch. Majú na to dostupné metódy ako "Škola hrou" a iné, tak nech sa starajú.

3- Plat pedagóga
Nerozumiem tomu, prečo je učiteľský plat taký mizerný. Prečo je učiteľ smiešne odmeňovaný za aktivity navyše. Aj pedagógov treba adekvátne odmeniť, aby mali motiváciu. Ich úloha je podľa mňa nesmierne náročná. Rizikový sú aj vyhorení pedagógovia, ktorí nemajú energiu efektívne pracovať s čoraz agresívnejšími žiakmi. Vzťah medzi učiteľom a žiakom sa musí od základu zmeniť, tak ako to naznačuje aj Projekt Milenium. No nauč starú páku novým metódam. Pedagogický zbor treba oživovať o novú krv. Ako to urobiť bez dopadu na miesta starých pedagógov, netuším. Možno ich umiestniť v segmente, kde sa ich skúsenosti budú dať využiť.

Bál by som sa byť znova školopovinným. Bál by som sa spolužiakov, ktorí by ma súdili podľa môjho mobilu. Bál by som sa detí, ktoré by mi dávali dennodenne najavo, že som menejcenný. Menejcenný doslova, lebo v tomto svete určujú cenu človeka veci a oblečenie. Bál by som sa žiť medzi mamonom posadnutými rovesníkmi. Vyrastať medzi chlapcami, ktorý si na mobiloch vymieňajú péčka a dievčatami, ktoré si vymáhajú dospelosť a šliapu po detstve. Kto by sa nebál.

A zabudol som ešte na jednu svoju obavu. Mám obavu, že kým sa dostane k moci nejaká kompetentná vláda, ktorá dokáže školstvu pomôcť zásadnými reformami, bude tu už generácia citovo vyprahnutých ľudí s vypestovanou túžbou po veciach a obeť mamonu s narušeným vývinom a ukradnutým detstvom.

obr z perexu: http://www.theage.com.au/ffximage/2007/07/27/brat_2807_narrowweb__300x436,0.jpg

Róbert Franka

Róbert Franka

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Kríza je produktívny stav. Človek z nej musí odstrániť iba príchuť katastrofy. Zoznam autorových rubrík:  Futurama_SKNON-SEN-SSlovácko sa nesúdiFotkyBezpečnosť v PCSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu